create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday 16 March 2011

SINAR FM

Setiap hari saya tidak akan melepaskan peluang untuk mendengar saluran radio sinar fm. Saluran ini telah menjadi saluran kegemaran saya sejak dahulu lagi. Lagu-lagu yang diputarkan begitu mengasyikkan dan lagu-lagunya pula terdiri daripada lagu sekitar tahun 90-an. Manakala celoteh-celoteh daripada hosnya pula sangat lawak dan bersahaja. Pada pagi semalam, hosnya yang terdiri daripada Kak Engku dan Salleh Yakkub telah mengeluarkan satu ayat yang membuatkan saya terfikir untuk masukkan dalam blog.
            Salleh : lain lak ak rasa ko hari ni…
            Kak Engku : lain apa plak ko ni? Ko x mandi ke…hahaha
            Salleh : ish ko ni, aku mandi laa…wangi tau x?
            Kak Engku : dah tuuu…apa kena ngan ko ni Wak (panggilan untuk Salleh)
            Salleh : ko cun giler hari ni…hahaha
Ayat yang ingin saya bincangkan dalam situasi di atas ialah ayat ‘cun giler’. Ayat ini sering kali diucapkan oleh masyarakat kita terutamanya golongan remaja. Antara ayat lain yang sering diucapkan dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini adalah seperti :


Kata adjektif
Darjah penghabisan
Maksud
Best (sedap)
Giler
Sangat sedap
lapar
Giler
Sangat lapar
Berat
Giler
Sangat berat


Jika penggunaan giler ini diperhatikan, ia seperti menunjukkan darjah penghabisan. Contoh cun giler. Ayat ini menunjukkan seseorang yang sangat cantik dan tidak dapat dihuraikan betapa cantiknya seseorang itu. Darjah penghabisan sebenarnya berlaku pada kata adjektif. Menurut Kamus Dewan, penggunaan kata adjektif  dalam ungkapan darjah penghabisan dapat dilakukan mengikut 4 kaedah. Contoh dapat dilihat dengan menggunakan perkataan cun (cantik) .

Kaedah
Ayat
Se- + kata adjektif + gandaan + kata nama
Secantik-cantik perempuan
Ter- + kata adjektif
Tercantik
Paling + kata adjektif
Paling cantik
Kata adjektif + sekali
Cantik sekali

             
Oleh itu, adalah tidak mustahil suatu hari nanti perkataan giler boleh dijadikan sebagai perkataan yang menunjukkan darjah penghabisan.

No comments:

Post a Comment