create your own banner at mybannermaker.com!

Wednesday 16 March 2011

MANUSIA VS BINATANG

Situasi ini berlaku dalam bas ketika saya dan rakan yang lain ingin ke kelas di Taman Bernam. Semasa saya duduk dalam bas, terdengar perbualan dari arah hadapan. Rupa-rupanya perbualan dua orang penumpang lain yang duduk di hadapan saya. Antara perbualannya yang sempat saya dengar ialah :
Penumpang A : ko tau x, semalam aku p kedai..
  pastu ak terserempak dengan sorang betina ni…
Penumpang B : sapa lak yang ko jumpa? Betina mana lak ni?
Penumpang A : ala…betina yang ganggu pakwe aku tuu..muka dahla x cantik, ada hati nak rampas pakwe aku…
Perbualan yang berlaku itu membuatkan saya tersentak seketika. Pada hari ini, rupa-rupanya masih ada individu yang menggunakan perkataan yang sedemikian. Pendapat  saya, kata ganti nama yang digunakan tersebut agak kasar. Malah, perempuan yang dimaksudkan itu tidak wajar dipanggil atau dibahasakan dengan perkataan betina. Perempuan tersebut bukan sahaja dipanggil sedemikian tetapi juga dituduh oleh penumpang A. Selain itu, penggunaan panggilan binatang adalah tidak sesuai kerana ia digunakan untuk binatang. Sekiranya perkataan ini digunakan juga untuk merujuk kepada seseorang manusia maknanya manusia juga boleh diertikan seperti binatang. kata panggilan yang sepatutnya digunakan untuk merujuk perempuan yang dituduh tersebut adalah seperti wanita atau perempuan. Perkataan ini bukan sahaja sesuai malah ia menunjukkan kelembutan sesuai dengan sifat seorang wanita.

No comments:

Post a Comment