create your own banner at mybannermaker.com!

Thursday 17 March 2011

SALAH SIAPA?

“Masyarakat kita pada hari ini memandang ringan sebutan sebenar dalam bahasa Melayu. Perkara sebegini berlaku disebabkan tiada pihak yang menegur apabila berlaku kesilapan. Sebagai contohnya di sekolah”. Kata Prof. Abdullah Hassan dalam kelas karya agung pada hari ini. “ Di sekolah pada hari ini, tiada seorang pun guru yang sanggup menegur para pelajarnya yang melakukan kesilapan apabila menyebut perkataan dengan tidak tepat”. Oleh itu, kesilapan sebegini akan berlanjutan sehingga sebutan sebenar seperti tidak wujud. Menurut Prof. lagi, bukannya mahu para pelajar ini berbahasa baku tetapi menggunakan bahasa sekolah.
Apabila berada di sekolah, kita hendaklah menggunakan bahasa sekolah. Antara yang sering diabaikan dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini ialah sebutan bagi beberapa huruf yang tidak berbunyi. Contohnya :

Huruf
Sebutan biasa
Sebutan sebenar
R
Semina
Seminar


Sebutan bagi huruf R sering kali disenyapkan. Bagi perkataan seminar, sebutan yang biasa disebut ialah seminar iaitu huruf R di belakangnya tidak berbunyi seperti sepatutnya iaitu bergetar.

No comments:

Post a Comment