create your own banner at mybannermaker.com!

Friday 18 March 2011

ISTERI, BINI ATAU ORANG RUMAH

Si A: Miro, lamo kawe tak tngok mu….nikoh doh ko?
Si B: aku dah lama kawen, isteri aku tengah pregnant sekarang ni.
Si A : owh…hebat orang rumoh mu…tahniah,
Perbualan tersebut sempat saya dengar ketika sedang menunggu bas untuk balik ke Johor. Pada waktu itu, saya dan Zubaida sedang duduk di ruangan menunggu. Hakikatnya, inilah kali pertama saya mendengar perkataan orang rumah. Pada hari ini juga saya mengetahui satu perkataan baru itu di negeri Kelantan, isteri dipanggil sebagai orang rumah. Manakala di Terengganu pula isteri dipanggil sebagai bini. Itulah maklumat yang saya perolehi daripada Zubaida. Contoh :

Panggilan untuk isteri
Negeri
Panggilan
Kelantan
Orang rumah
Johor
Isteri
Terengganu
Bini


No comments:

Post a Comment