create your own banner at mybannermaker.com!

Monday 21 February 2011

SINGKATAN ATAU KEPENDEKAN

Semasa saya membaca sebuah novel pada hujung minggu yang lepas, saya mendapati bahawa banyak singkatan atau kependekan yang digunakan dalam penulisan sesebuah novel. Pada awalnya saya tidak mengambil kisah tentang penggunaan singkatan tersebut. Namun, setelah hampir menghabiskan pembacaan tersebut saya dapati bahawa terlampau banyak singkatan yang telah digunakan. Hal ini telah menarik minat saya untuk berkongsi dengan rakan-rakan yang lain. Dalapm penulisan sesebuah novel, singkatan banyak digunakan untuk menggambarkan situasi apabila berlakunya sesuatu perbualan. Tidak dapat dinafikan bahawa hampir kesemua novel menggunakan singkatan ataupun kependekan. Antara perkataan yang selalu ditemui dalam sesebuah novel ialah seperti:
            Tuk : untuk
            Ni : ini
            Leh : boleh
            Dah : sudah
            Bg : bagi
Selain itu juga, singkatan dan kependekan turut digunakan dalam laman sosial. Antara faktor terjadinya perkara seperti ini ialah penekanan terhadap kepantasan menaip serta kebolehterimaan pengguna dalam komunikasi di mana bentuknya perlulah ringkas, santai serta mudah difahami.

No comments:

Post a Comment