create your own banner at mybannermaker.com!

Saturday 5 February 2011

SABAR ITU PENTING

Sewaktu berada di kedah, ina (bukan nama sebenar) telah membawa saya bersiar-siar sekitar pekan Pendang dengan menaiki motosikal. Ini adalah kali kedua saya menjejakkan kaki di negeri Kedah. Ina telah membawa saya ke beberapa buah kedai untuk mengisi masa terluang kami. Apa yang paling menarik di tempat ina ialah keadaan sawah padi di sepanjang jalan. Sambil menaiki motosikal saya dapat mencuci mata dengan melihat permandangan yang menghijau di sepanjang jalan. Setelah penat, kami singgah sekejap di sebuah kedai makan untuk mengisi perut kami dengan sedikit makanan. Selepas itu, kami singgah pula di sebuah kedai untuk mencari barang yang diperlukan. Kami masuk ke kedai tersebut lebih kurang 5 minit sahaja kerana barang yang dikehendaki tiada. Kami letak motosikal betul-betul di hadapan kedai tersebut. Ketika kami hendak menaiki motosikal tersebut tiba-tiba:
    Wanita berkereta: pong…pong (hon kereta)
    Saya & ina: berpaling ke belakang…sebuah kereta sedang menunggu di seberang jalan..kami cepat-cepat                        memakai topi keledar

    Wanita berkereta: oiii(dengan kuat)…cepat la sikit, orang lain nak masuk pulak..
   
    Saya & ina : tersentak kerana disergah begitu….
Pertama kali saya berada dalam situasi sebegini. Terdetik di hati saya, wanita ini kelihatan seperti wanita berpelajaran tinggi tetapi kenapa tidak boleh bersabar sekejap. Ke mana hilangnya kesabaran wanita ini sebagai pengguna jalan raya? Sekiranya wanita ini berfikiran matang, dia tidak akan menjerit sebegitu terhadap kami. Sedangkan di sebelah tempat kami meletak motosikal terdapat satu lagi tempat letak kereta. Bagi saya, boleh saja dia meletak keretanya di sana atau cari sahaja tempat kosong yang lain. Kenapa wanita ini mesti menjerit sebegitu?Adakah hanya kerana dia berkereta manakala kami hanya menaiki motosikal? Semoga wanita ini sedar akan keangkuhannya.

No comments:

Post a Comment